Zespół Opieki Zdrowotnej w Szczytnie

ul. M.C. Skłodowskiej 12 | 12-100 Szczytno

Register

TRZECI CZWARTEK LISTOPADA ŚWIATOWY DZIEŃ RZUCANIA PALENIA TYTONIU

Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym: 801 108 108

Nie chcemy namawiać Cię do rzucenie palenia, a jedynie do zebrania garści informacji, które dotyczą Ciebie.

 

Zapewne masz własne przekonania na temat papierosów, może jednak warto abyś poznał fakty i mity dotyczące palenia. Może zweryfikujesz niektóre swoje sądy, a inne znajdą potwierdzenie?

Sprawdź, na co decydujesz się sięgając po każdego następnego papierosa – zajrzyj do info o szkodliwości.

Proponujemy Ci też sprawdzenie, co inni palacze sądzą o swoim nałogu, jakie za i przeciw paleniu i papierosom przedstawiają.

Zastanawiałeś się nad tym, czy jesteś uzależniony i jaki charakter ma Twoje palenie? Poczytaj o mechanizmach uzależnienia i sprawdź, czy palisz nałogowo – zrób test uzależnienia.

Jeśli nie myślisz o rzucaniu palenia – może warto, abyś zminimalizował szkody.

Jeśli choć przez chwilę pomyślałeś, czy nie byłoby warto rzucić palenia przejdź na inne nasze podstrony – zastanów się … a może rzucić?


Zapewne masz własne poglądy dotyczące palenia. Zweryfikuj je! Sprawdź, co jest mitem, a co faktem.

  • Organizm jest w stanie zniwelować szkodliwe działanie około 7 szt. papierosów dziennie.” – nie jest to dobra wiadomość dla palących małe ilości papierosów, gdyż wypalenie zaledwie 1 papierosa to dostarczenie do organizmu ok 4 tyś. szkodliwych substancji, w tym do 40 rakotwórczych (patrz: szkodliwość). Nikotyna, która jest w papierosach uzależnia psychofizycznie w związku z tym, z czasem palacz zwiększa ilość wypalanych papierosów, aby nie odczuwać silnego głodu nikotynowego.
  • „Palenie papierosów cienkich, tzw. slimów lub słomek jest mniej szkodliwe.” –  Papierosy niezależnie od swojej szerokości zawierają tyle samo substancji toksycznych i ich szkodliwy wpływ na Twój organizm jest taki sam.
  • „Bierne palenie bardziej szkodzi.” – jeśli jesteś osobą niepalącą i przebywasz w towarzystwie palaczy wdychasz razem z nimi dym tytoniowy, tym samym jesteś narażony na wszystkie szkodliwe skutki palenia (patrz: szkodliwość) to jednak nie wszystko. W czasie, gdy papieros tli się w popielniczce, lub palacz po prostu go trzyma, snuje się z niego delikatna smużka dymu. To tzw. strumień boczny dymu papierosowego. Uwaga! Jest on bardziej szkodliwy niż dym, którym zaciąga się palacz! Niższa temperatura spalania niż w czasie zaciągania się papierosem powoduje, że w bocznym strumieniu dymu tytoniowego jest 35 razy więcej tlenku węgla i 4 razy więcej nikotyny niż w dymie wydychanym przez osobę palącą. Oczywiście zawiera on również 4 tysiące substancji toksycznych, tak jak dym wdychany przez osobę palącą. Bierne palenie powoduje takie same negatywne skutki zdrowotne, co aktywne palenie papierosów! Odnotowuje się wiele przypadków zapadania na choroby odtytoniowe wśród osób, które same nigdy nie paliły.Należy pamiętać jednak, że aktywne palenie jest najgroźniejszą formą przyjmowania nikotyny.

 

Źródło: http://jakrzucicpalenie.pl